Jeździłem w tym sezonie w klasie profi + , i zamierzam także w następnym.
Generalnie nie jestem do końca przekonany do żadnego z przedstawianych rozwiązań tzn podziału na silniki big/small block lub ograniczeń pojemnościowych...6,5 / 7 L ale :
Zdaję sobie sprawę czemu takie rozwiąznaie ma generalnie słuzyć
Z takim rozwiązaniem (wykluczeniem;-D) zgadza się też sporo zawodników jeżdzących ciągle "niepoprawnymi politycznie" w naszym kraju wynalazkami rodem z USA w klasie profi +, po prostu da to im szansę nawiązania równej walki w tej klasie , poza liczeniem na brak przyczepności przeciwnika i jego gorszym RT
.
Jako zagorzały sympatyk " takich wynalzaków " niestety też nie za bardzo widzę miejsce w obecnej
klasie profi + dla białego 9 litrowego Camaro Mortena (sorry Morten) z wyczynowym silnikiem Scotta Schaffirowa ;-( , a szczególnie biorąc pod uwagę obecny poziom klasyProfi+ ,(pozostałe amerykańskie auta jeżdzące w tej klasie na razie nie przekraczają poziomu 430-450 hp.
Jezeli muszę wybierać to z czysto rozsądkowego punktu widzenia
wybieram podział na small block / big block :
- po pierwsze aut ze Big Blockami jest tylko kilka w kraju ( z czego większość to pojadzy zabytkowe a na zawody jak dotąd przyjechały 2 wiadome BIG BLOCKI ),
uwaga : wspomniany tu Viper ma Big Block fabrycznie jak każdy Viper , ale żaden z Viperów nie pokazuje sie ostatnio na zawodach....
- po drugie żeby nie tworzyć fikcji literackiej i nie wprowadzac trudnych do sprawdzenia obostrzeń litrażowych , (ok jak ktoś się uprze i złoży stosowny protest to rozbierze sie silnik zeby sparwdzic pojemność ...) tylko po co jak jest proste rozwiaznie bez pomyłek ,prsote , szybkie i bezkosztowe:
Odróżnienie Small Blocka od BIG BLOCKA jest na prawdę bardzo proste , nawet na pierwszy rzut oka...(jezeli ta opcja przejdzie, moge przygotować odp. liste na co trzeba zwrócic uwagę zeby odróżnić small od big blocka )
- po trzecie czemu tworzycie mity co do amerykanskimi V8 , ze co ...? , że mają duże pojemności nie da się z nimi co walczyc? wygrywać ? walczyc da się na pewno....
o czym najlepiej swiadczą wyniki z ostaniej rundy na Bemowie , Macka z czarnej Corvette `92 i Pawła z Porsche, obaj pomimo różnicy pojemności silnika prawie dwukrotnej na korzyśc Vette : 6,3 litra , Porsche około 3 litrów, mieli podobne czasy w granich ET 12,4 sekundy! jak sie chce to można ,
w Usa są wolnossące np.: sześciocylindrowe BMW- jeźdzące 11 czy nawet 10 sekund na ćwiartkę, tylko koszt przygotownia takiego auta w porównaniu z przygotwaniem/ tuningowaniem do wyscigów amerykańskeigo small blocka jest o wiele wyższy.... o wiele !
Co do small bloków Chevroleta
,w tym roku obchodzimy 50 -lecie zastosowania silników tego typu w autach (nastąpiło to w 1955 Corvette)
szacuje się , że wyprodukowano ich do dzisaj ponad 65 000 000 (milionów sztuk
) i jest to na pewno najpopularniejszy silnik na Świeciea napewno najczesciej modyfikowny ....więc jak możecie uważąć takie silniki za niepopularne dziwne ,wynalazki....
--------------------------------
Corvette Klub Polska