jakos nie dopatrzylem sie w tym tekscie o tym ich wynalazku, za to gdzie indziej znalazlem inny tekst.
http://www.hondapl.org/historia/kamieniemilowe.html
VTEC - pierwszy w świecie układ elektronicznie sterowanych zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów (Variable Valve Timing and Lift Electronic control). Zmiana z małego otwarcia i małego przykrycia zaworów na duży skok i duże przykrycie zaworów odbywa się poprzez przełączenie na inną krzywkę wałka rozrządu. Przełączenie to sterowane jest przez komputerowy system sterujący pracą silnika. System ten pozwala jednocześnie podwyższyć maksymalną moc, poprawić elastyczność na niskich obrotach, zapewnić znakomite osiągi i utrzymać umiarkowane zużycie paliwa. Zastosowany po raz pierwszy w silnikach DOHC, potem wprowadzony w silnikach z rozrządem SOHC, gdzie oddziaływał tylko na zawory ssące. Układ VTEC-E (E od ekonomii) efektywnie i automatycznie zmieniał charakterystykę silnika: z trzyzaworowego - najlepszego z punktu widzenia ekonomii eksploatacji - na czterozaworowy, odznaczający się wysoką mocą. Układ ten jest odpowiedzią na chęć połączenia w jednym silniku sprzecznych wymagań ekonomii, wysokiej mocy i niskiej emisji toksycznych spalin. VTEC-E odłącza jeden zawór ssący, gdy silnik pracuje na niskich obrotach. Powietrze zasysane przez jeden zawór porusza się szybciej, wytwarzając zawirowania korzystne dla spalania ubogich mieszanek. Następuje poprawa ekonomii i obniżenie toksyczności spalin. W określonym zakresie obrotów silnika hydraulicznie poruszany tłoczek przełącza sterowanie dźwigienek na inną krzywkę wałka rozrządu. Sygnał sterujący wysyłany jest przez komputer silnika na podstawie ciągłego pomiaru stosunku paliwo- powietrze. Przełączanie na inne fazy rozrządu i inny skok zaworów odbywa się niezauważalnie.